Ilo irti pähkinöistä

Hei!

Kaikki tietää jo jopa syrjäisessä Suomessamme, että pähkinät on terveellisiä. Niissä on proteiinia, hyviä rasvoja, kuituja ja vitamiineja. Mulla meni jonkin aikaa, että totuin niiden makuun, mutta kun pääsin alkukankeuden yli oon oppinu rakastamaan niitä! Toiset on parempia kuin toiset, mutta kun vihdoin aloin aktivoimaan pähkinöitäni, huomasin pitäväni lähes kaikista tämän prosessin jälkeen. Se tekee pähkinöistä jotenkin… rouheampia. Mutta sen sijaan, että se vähentäis ravintoarvoja niin kuin paahtaminen, se lisää niitä. Win win.

pähkinöiden aktivointi

Aktivoinnin hyödyt

  • hyvien entsyymien aktivoinnin ansiosta pähkinöiden hyödylliset ravintoaineet imeytyy elimistöön paremmin
  • ruuansulatus ongelmat poistuu/vähenee – itse ainakin huomasin kaasuvaivoja runsaan pähkinöiden napostelun yhteydessä ennen aktivoinnin opettelua
  • pähkinät muuttuvat rouheammiksi eli kivemmiksi syödä

Lista on, kuten näette, äärimmäisen tieteellinen ja monisyinen. Jos kuitenkin haluatte tarkempaa tietoa, suosittelen googlettamaan asiaa englanniksi. Suomenkieliset artikkelit aiheesta ovat aika suppeita.

Pähkinöiden lisäksi myös siemenet olis hyvä aktivoida. Rehellisyyden nimissä todettakoon, etten itse ole sellaista vielä jaksanut harrastaa. Käytän siemeniä jonkun verran salaatin kaverina ym. lisukkeena. Hmm. Varmaan nekin muuttuu rouheammiksi aktivoituina? Joutunen kokeilemaan.

pähkinöiden aktivointi

Miten?

Täytä isohko astia vedellä ja lisää joukkoon ½-1tl merisuolaa. Lisää pähkinät. Liota 7-14 tuntia. Siemeniä 6-1o tuntia, suurinta osaa pähkinöistä 8-12 tuntia, manteleita 10-14 tuntia. Cashew-pähkinät muuttuu limaisiksi liian kauan liotettaessa ja niitä suositellaan liotettavan 2-3 tuntia ja kuivattavan nopeammin. Itse kerran tein limaisia cashew-pähkinöitä ja tämän säikäyttämänä olen jättänyt cashew’t aktivoimatta ja sen sijaan paahtanut pikaisesti pannulla ennen nauttimista.

pähkinöiden aktivointi

Itse liotan pähkinöitä yleensä yön yli tai työpäivän ajan enkä niin katso kelloa tarkkaan.

Pähkinät on tarkoitus kuivata hitaasti ja jos kotoa löytyy kasvikuivain, käytä sitä. Mikäli ei löydy, laita uuni päälle ja mahdollisimman pieneen lämpötilaan. Tavoite on alle 65c ja käytän yleensä juuri sitä. 12 tunnin kuivailun jälkeen alkaa nimittäin sähkölasku kauhistuttaa sen verran, että toivon nopeampia tuloksia. Samalla toki saatan tuhota jotain hyviä ravinteita. Mutta minkäs teet!

pähkinöiden aktivointi

Kaadan pähkinät lävikköön, virautan vähän kraanan alla ja kippaan uunipellille. Taputtelen liinalla tai paperilla enimmät vedet pois.

Siemeniä kuivataan n. 12h ja pähkinöitä mitä vain 12h ja 24h välillä. Maistaminen on paras tapa selvittää, onko pähkinät sisältä jo kuivia. Kosteiksi niitä ei kannata jättää, koska silloin niistä puuttuu se paljon puhuttu rouheus ja myös säilyvyys kärsii.

pähkinöiden aktivointi

Kuivaan pähkinöitä uunissa 10-16 tuntia ja selvitän maistamalla milloin pähkinät ovat valmiita.

Pellille levittely vaiheessa tykkään lisätä manteleihin kanelia tai muuta maustetta. Samoin muita pähkinöitä voi maustaa kosteina, jolloin mauste tarttuu kosteaan pintaan ja kuivuu kiinni. Kun pähkinät on valmiita, ne kannattaa laittaa ilmatiiviiseen rasiaan/muovipussiin säilöön viileään paikkaan. Mitä rasvaisempi pähkinä on kyseessä, sitä nopeammin se härskiintyy. Pähkinöitä voi hyvin säilyttää jääkaapissa tai pakastimessa. Niitä voi käyttää tavalliseen tapaan ruuanlaitossa, salaateissa, leivonnassa, jugurtin kanssa, napostelussa… jne.

pähkinöiden aktivointi

Jäikö kysyttävää? Mikä teidän lempipähkinä on? Kertokaa kommenteissa!

Terveisin, Nelli the Nutter

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *